Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Gigantyczne maszyny przyjechały o świcie. Takiego transportu jeszcze nigdy w Łodzi nie było! ZDJĘCIA

Tomasz Jabłoński
Tomasz Jabłoński
Olbrzymie elementy wiertnicze przyjechały do Łodzi nad ranem nadzwyczajnym transportem
Olbrzymie elementy wiertnicze przyjechały do Łodzi nad ranem nadzwyczajnym transportem Tomasz Jabłoński
Takiego transportu jeszcze w Łodzi nie było. W niedzielę nad ranem po godzinie 4 do miasta od strony Pabianic wjechały specjalistyczne samochody z naczepami, na których przywieziono olbrzymie elementy potężnej maszyny. To one będą budować tunel średnicowy. Jeden skład (ciężarowy ciągnik z naczepą) miał blisko 50 metrów długości i aż 8 metrów szerokości!

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Przewiezienie tak olbrzymich ładunków to nie lada wyzwanie logistyczne. Dlatego transport odbywa się w czasie, kiedy natężenie ruchu jest minimalne. Konwój zabezpieczany jest przez kilka samochodów "pilotów", a na terenie miasta przejazd odbywa się pod nadzorem policji ruchu drogowego. Szerokość przywiezionej w niedzielę tarczy (to tylko jeden z jej elementów) to aż 8 metrów, długość składu 50 metrów - to powoduje, że w niektórych miejscach trzeba było wycinać znaki drogowe, by transport mógł przejechać.

- Inaczej po prostu się nie da. Trasę przejazdu dokładnie sprawdzamy, analizujemy i przygotowujemy, by wyeliminować ewentualne przeszkody - mówią osoby odpowiedzialne za logistykę przedsięwzięcia.

Elementy, które w niedzielę dotarły do Łodzi stworzą tarczę o średnicy ponad 13 metrów. Tarcza będzie drążyła tunel średnicowy.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - transport największych elementów

Tunel średnicowy w Łodzi to przekop, dzięki któremu połączone zostaną stacje kolejowe Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Tunel nazywany jest też "małym metrem". To jedna z największych i najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych miasta.
Potężne tarcze, które będą drążyć tunel, mają wykonywać około 10 metrów przekopu dziennie.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Tunel średnicowy pozwoli na przejazd pociągów przez dworzec Łódź Fabryczna, który dziś jest stacją końcową. Dzięki inwestycji przez Łodzi centrum będą jeździły pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Projekt zakłada, że powstaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, ul. Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Gigantyczne maszyny przyjechały o świcie. Takiego transportu jeszcze nigdy w Łodzi nie było! ZDJĘCIA - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie