Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pabianice. 120 lat temu z Pabianic do Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj ZDJĘCIA

Anna Janiszewska
Anna Janiszewska
Przystanek przed pabianickim Magistratem (ówczesna krańcówka), widok z pocztówki z okresu I wojny światowej(ze zbiorów Lucjana Młynarczyka).

Fotografie pochodzą z publikacji "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk
Przystanek przed pabianickim Magistratem (ówczesna krańcówka), widok z pocztówki z okresu I wojny światowej(ze zbiorów Lucjana Młynarczyka). Fotografie pochodzą z publikacji "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk Muzeum Miasta Pabianic "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk
17 stycznia 1901 r. o godz. 14.25 wyruszył pierwszy pociąg Łódzko-Pabianickich Elektrycznych Wąskotorowych Kolei Podjazdowych, czyli tramwaj linii Łódź-Pabianice. Muzeum Miasta Pabianic przypomniało tę ważną rocznicę

17 stycznia 1901 r. o godz. 14.25 (120 lat temu) z Pabianic podjechał pierwszy tramwaj do Łodzi. Był to pociąg Łódzko-Pabianickich Elektrycznych Wąskotorowych Kolei Podjazdowych.

"Jechali nim koncesjonariusze, inżynierowie (w tym desygnowany przez ministerstwo komunikacji inżynier Miller z Petersburga) oraz dyrektor kolei. Linia zaczynała się w Łodzi na ul. Piotrkowskiej, przy tzw. „kamienicy pod góralem" i biegła tylko do granicy Pabianic, czyli obecnej ul. Kaplicznej. Tu znajdowała się krańcówka wekslowa pozwalająca na zwrot wagonu" - czytamy na Facebooku Muzeum Miasta Pabianic.

Tramwaje kursowały co 30 minut. Pierwszy z Pabianic wyruszał o godz. 7.20, a ostatni o godz. 22.20 (z Łodzi o godz. 7.30 i 22.30).

"Czas przejazdu wynosił 35 min. Bilet normalny kosztował 35 kopiejek w klasie II i 17 kopiejek w klasie III (pierwszej klasy na kolejach podmiejskich nie było). Dzieci do lat 5 siedzące wraz z rodzicem podróżowały bezpłatnie, zaś w wieku 5-10 lat oraz uczniowie wszelkich szkół, jadąc w mundurku, płacili polowe ustalonej taryfy biletowej. Bezpłatnie można było przewozić bagaż ręczny, natomiast nie było możliwości przewozu bagażu wymagającego przewozu towarowego" - informuje Muzeum Miasta Pabianic.

Podczas dwóch pierwszych dni kursowania pociągów sprzedano 4 tys. biletów.

W publikacji "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa pracownic Muzeum Miasta Pabianic Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk znajduje się wiele archiwalnych i unikalnych zdjęć przypominających historię pabianickiego tramwaju. Więcej informacji na kolejnych slajdach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pabianice.naszemiasto.pl Nasze Miasto