Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pabianice. Tunel pod ul. Lutomierską. Czy ta inwestycja ma szansę realizacji? Najnowsze ustalenia

Anna Janiszewska
Anna Janiszewska
Przejazd przez ul. Lutomierską został niedawno wyremontowany w ramach przebudowy linii kolejowej nr 14 Zduńska Wola - Łódź Kaliska. Ale nie o taki remont chodziło pabianiczanom. Pabianice od wielu lat starają się o budowę bezpiecznego, bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowej na ul. Lutomierskiej.
Przejazd przez ul. Lutomierską został niedawno wyremontowany w ramach przebudowy linii kolejowej nr 14 Zduńska Wola - Łódź Kaliska. Ale nie o taki remont chodziło pabianiczanom. Pabianice od wielu lat starają się o budowę bezpiecznego, bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowej na ul. Lutomierskiej. Anna Janiszewska
Tym razem władze miasta Pabianic zwróciły się do premiera rządu Mateusza Morawieckiego o pomoc w budowie tunelu pod ul. Lutomierską. Miasto chce dołożyć do tej inwestycji pół miliona złotych

Przebudowa linii kolejowej bez tunelu

Przejazd przez ul. Lutomierską został niedawno wyremontowany w ramach przebudowy linii kolejowej nr 14 Zduńska Wola - Łódź Kaliska. Ale nie o taki remont chodziło pabianiczanom. Pabianice od wielu lat starają się o budowę bezpiecznego, bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowej na ul. Lutomierskiej. Ma tu powstać tunel, ale także oświetlony chodnik dla pieszych od przejazdu do ul. Pasterskiej w Szynkielewie. Teraz trzeba chodzić poboczem, obok ruchliwej drogi. Zaś sam przejazd pokonują kierowcy, autobusy MZK, piesi i rowerzyści.

- Prowadzona właśnie modernizacja linii kolejowej nr 14, co niezrozumiałe dla pabianiczan, nie uwzględnia przebudowy przejazdu na ul. Lutomierskiej na bezkolizyjny. Sytuacja, w której droga krajowa przecina w jednym poziomie tak intensywnie eksploatowaną linię kolejową, jest w skali kraju niemal bezprecedensowa, tym bardziej że inne uciążliwe przejazdy drogowo-kolejowe zostały w ostatnich latach przebudowane - mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Pabianicach.

Na przejeździe krzyżuje droga krajowa nr 41, którą zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz linia kolejowa nr 14 PKP PLK.

Prośba do premiera

Prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz zwrócił się do premiera rządu Mateusza Morawieckiego z prośbą o przebudowę przejazdu i potraktowanie inwestycji jako pilną konieczność w związku w budową tunelu średnicowego w Łodzi. Po jego powstaniu ruch na torach znacznie się zwiększy, co sparaliżuje ruch w Pabianicach, a kierowcy w okolicy przejazdu będą stać w jeszcze dłuższych korkach (co dzieje się też już teraz). W planach PKP PLK jest budowa przystanku kolejowego Pabianice Północ, ale mieszkańcy jadący na przystanek mogą utknąć w korkach.

Ta zadanie zostało ujęte już kilka lat temu w aktualizacji rządowego Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, ale dotąd nie weszło w realizację - dodaje Aneta Klimek.

Kilku właścicieli - utrudnione starania

- Starania władz Pabianic o przebudowę przejazdu na bezkolizyjny trwają (w korespondencji i rozmowach) od 2007 roku, gdy tylko powstał projekt budowlano-wykonawczy inwestycji wraz z podziałem działek. Od 2017 roku starania te zostały zidentyfikowane. Adresatami pism byli m.in. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wojewoda Zbigniew Rau, senator Maciej Łuczak, GDDKiA, PKP PLK, Biuro Projektów Komunikacyjnych sp. z o.o. w Poznaniu (projektant modernizowanej linii 14) - wylicza Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.

Do starań o budowę przejazdu dołączył Społeczny Komitet Mieszkańców osiedla Dąbrowa.

W 2018 roku istniała możliwość wspólnej inwestycji PKP PLK i GDDKiA i pozyskania środków unijnych, ale jak podkreślają władze Pabianic, w wymaganym terminie GDDKiA nie przekazała do PKP PLK dokumentacji projektowej.

Potem w 2019 r. GDDKiA przedstawiła wstępny harmonogram realizacji inwestycji w latach 2023 - 2024. Pabianice zadeklarowały, że dołożą do budowy tunelu 500 tys. zł. Radni miejscy zgodzili się na to.

- Łódzki oddział GDDKiA przekazał w ubiegłym roku do swojej centrali zaktualizowany program inwestycyjny na budowę tunelu. Podjęcie dalszych działań miało być możliwe po jego zatwierdzeniu przez Ministerstwo Infrastruktury, co dotychczas nie nastąpiło - ubolewa prezydent.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pabianice.naszemiasto.pl Nasze Miasto