Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Łodzią. Faustyna drąży w stronę Żabieńca, a Katarzyna stoi, bo... ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Grzegorz Gałasiński
Już tylko 100 m zostało do ukończenia jednotorowego tunelu z komory na Kozinach do stacji na Żabieńcu. Olbrzymia maszyna Faustyna drąży tunel i jednocześnie wykonuje jego betonową konstrukcję. Budowa tego jednotorowego tunelu o średnicy 8,5 metra ma zakończyć się do połowy grudnia.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jednotorowy tunel, który drąży i buduje Faustyna, będzie gotowy w pierwszej połowie grudnia.

Zobacz ZDJĘCIA

Jednotorowa nitka tunelu z Kozin do Żabieńca ma mieć 1107 m długości. Faustyna wykonała już blisko 90 procent tego tunelu. W drugim tygodniu listopada przeszła przegląd techniczny, a teraz podąża ku komorze końcowej przy ul. Skarpowej. W tym miejscu przygotowana została tzw. wanna - betonowa kołyska, w którą trafi Faustyna. W przyszłości na powierzchnię będą tu wyjeżdżały pociągi jadące z Łodzi Fabrycznej na północ - na Żabieniec i dalej w stronę Kutna i Łowicza.

Z komory przy ul. Skarpowej wyprowadzono betonową konstrukcję, w której w przyszłości będzie tor. Wznosi się tak, by zrównać się z istniejącymi już torami i umożliwić połączenie się z nimi toru wychodzącego z tunelu kilkadziesiąt metrów przed peronami Łodzi Żabieńca.

Po zakończeniu drążenia Faustyna będzie rozebrana i w częściach przeniesiona na drugą stronę torów z Łodzi Kaliskiej na Żabieniec. Tam, przy ul. Żniwnej, znów trafi do przygotowanej już komory startowej. Po ponownym zmontowaniu zacznie drążenie trzeciego z czterech zaplanowanych tuneli jednotorowych - tym razem z Żabieńca na Koziny.

Katarzyna stoi pod ulicą Mielczarskiego, gdzie trwa wzmacnianie kamienic

Większa tarcza Katarzyna, drążąca i budująca tunel główny - dwutorowy (13 metrów przekroju), stoi obecnie pod ziemią w rejonie ulicy Mielczarskiego. Czeka na koniec robót wzmacniających kamienice na trasie przyszłego tunelu. Ekipy budowlane budują tam specjalne szachty przy zagrożonych kamienicach. Przez te szachty wtłaczany będzie pod budynki płynny beton. Ma on ustabilizować grunt i zapobiec osiadaniu fundamentów. Prace są konieczne, bo wiele z kamienic w tej części miasta nie ma fundamentów i mogłoby się zawalić podczas drążenia tunelu.

Ile jeszcze do zakończenia budowy?

Nie wiadomo na razie, ile zajmą te prace i kiedy Katarzyna zacznie dalej drążyć. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, stanie się to w pierwszej połowie przyszłego roku. Gdy maszyna ruszy, do pokonania w drodze do dworca Łódź Fabryczna będzie miała 1,5 km. Po drodze będzie musiała przejść pod ulicami: Gdańską, Więckowskiego, Wólczańską, Zieloną, aleją Kościuszki, Piotrkowską i Sienkiewicza, by dotrzeć do komory końcowej w rejonie Łódzkiego Domu Kultury.

Problematyczne będzie przejście tarczy przez przystanek podziemny Łódź Śródmieście, który zostanie zbudowany wcześniej, a tarcza ma go pokonać bez wyciągania jej na powierzchnię. Ile to zajmie? Wykonawca nie jest w stanie oszacować czasu potrzebnego na dokończenie budowy tunelu. Realnie jednak licząc może to jeszcze potrwać 3-4 lata. Wtedy pociągami pod Łodzią, np. na zakupy z Widzewa Wschodu do Manufaktury pojedziemy w 2027 roku.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tunel pod Łodzią. Faustyna drąży w stronę Żabieńca, a Katarzyna stoi, bo... ZDJĘCIA - Łódź Nasze Miasto

Wróć na pabianice.naszemiasto.pl Nasze Miasto